Már a 19. század közepén megfogalmazódott a terv az összeköttetés
megteremtésére, ám több mint fél évszázadot kellett várni a megvalósulásig.
A híd 1928 óta épült. Tervezője a nyilvános pályázat nyertese, Kossalka János
műegyetemi tanár, építésvezetője a helyszínen Kováts Alajos királyi mérnök. A solti
szigettel kapcsolatot teremtő 518 méteres, acélrácsos, négynyílású híd folytatólagos
többtámaszú, alsópályás, rácsos szegecselt, másodrendű rácsozással ellátott
gerendahíd – mindkét oldalról tizenhét méteres felvezető sávval – a közúti
közlekedés számára épült.
Költsége hatmillió kétszázezer pengő volt. A hídavatás 1930. november 23-án
országos esemény, hiszen vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzót kérték fel a
ceremóniára.
A fővárostól délre eső új hídra több város pályázott. Szerepet játszottak a
döntésben a település természeti adottságai, és katonai-stratégiai szempontok, mivel
az 1920 utáni Magyarországnak csaknem pontosan a mértani középpontjába került
Dunaföldvár.
A korabeli filmhíradó felvételén vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó
érkezése, fogadása és maga a hídavatási ceremónia, illetve a programszerű
befejezés után keletkezett viharban csónakok láthatók a Dunán.
A felvétel megtekinthető a Nemzeti Filmintézet Filmarchívum oldalán:
Filmhíradók Online / A dunaföldvári új Duna-híd felavatása (filmhiradokonline.hu)
A képeket a Nemzeti Filmintézet Filmarchívum engedélyezte.