A dunaföldvári Duna-híd, amely ma Beszédes József híd néven ismert, megsemmisült a második világháborúban.
A híd építése, megsemmisítése és újjáépítése tükrözi Magyarország viharos történelmi korszakait, és a helyi közösség kitartását.
A híd építése 1928-ban kezdődött és 1930-ban fejeződött be. A tervezést Kossalka János műegyetemi tanár végezte, aki a nyilvános pályázat győztese lett. Az építkezést Kováts Alajos királyi mérnök irányította a helyszínen.
A hidat 1930. november 23-án avatták fel, amely országos esemény lett. Az ünnepségen vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó is részt vett. Az építkezés költsége 6,2 millió pengő volt, és eredetileg csak közúti közlekedésre tervezték.
1940-ben a hídra vasúti síneket helyeztek, lehetővé téve a Dunaföldvár–Solt vasútvonal megépítését és a vonatközlekedés megindulását. A híd nemcsak közlekedési, hanem stratégiai szerepet is betöltött, különösen a második világháború idején. 1944. november 14-én a visszavonuló német csapatok felrobbantották a hidat, hogy megakadályozzák az ellenséges erők előretörését. A robbantás hatalmas károkat okozott, és a híd teljesen megsemmisült.
A háború után a híd újjáépítése 1950-ben kezdődött, és 1951-ben fejeződött be. Az újjáépítést Faber Gusztáv irányította, aki korábban Kossalka professzor tanszékén dolgozott. Az újjáépített híd ünnepélyes átadása 1951. december 23-án történt, Sztálin 73. születésnapján, amelyet Bebrits Lajos közlekedési és postaügyi miniszter nyitott meg ünnepi beszédével.
Az újjáépített híd jelentősége különösen abban mutatkozik meg, hogy az Alföld termő vidékeit köti össze a Dunántúl iparvidékeivel, különösen Sztálinvárossal. A több mint 500 méter hosszú híd építése a dolgozók szocialista versenyének köszönhetően egy évvel a kitűzött határidő előtt fejeződött be.
A Dunaföldvári Duna-híd története egy olyan korszakot tükröz, amely tele volt kihívásokkal és változásokkal.
A híd építése, megsemmisítése és újjáépítése nemcsak technikai bravúr, hanem a helyi közösség kitartásának és összefogásának is jelképe. A híd ma is fontos szerepet tölt be a régió közlekedésében és gazdaságában, emlékeztetve minket a múlt történéseire és az emberi kitartás erejére.
A felvételeket a Nemzeti Archívum Filmarchívum engedélyezte.