A média, a reklámok a legnagyobb motivációs tényezők.
A motivációk
Vida Sándorné Dr. szakgyógyszerész, gyógyszertár vezetővel a társadalom, a lakosság gyógyszerfogyasztási szokásairól beszélgettünk. Véleményét nagyrészt helyi tapasztalataira alapozta. Természetesen a szabadon választott, vény nélküli gyógyszerekről és étrendkiegészítőkről volt szó. A szakember szerint sok tényező befolyásolja ezen szokásainkat. Kiemelt szerepet játszik a reklám, a média. Egy új, a média által reklámozott termék iránt szinte napokon belül megélénkül a kereslet. Sokan csak kíváncsiságból próbálják ki. A különleges helyzetek is befolyásolhatják a gyógyszervásárlást. A covid-járvány megjelenése után szinte felvásárlási láz tört ki. Főleg immunerősítőket, lázcsillapítókat kerestek. Idővel a láz elcsitult. Főleg télen, influenzás időszakban szintén az ilyen jellegű termékeket keresik.
Létezik az ajánlós motiváció. Barát, szomszéd, munkatárs ajánlja, biztos jó lehet. Ennek megvan a maga kockázata. A gyógyszerek ugyanis egyénenként másképpen hatnak. Helytelen választás esetén gyógyszerallergia alakulhat ki. Ezért célszerű az orvosok, gyógyszerészek véleményét kikérni. Természetesen a mindenkori gazdasági, pénzügyi helyzet is befolyásolja a vásárlót. Az infláció hatására ismét tapasztalható felvásárlás, keresettebbek lettek az olcsóbb készítmények.
Az étrendkiegészítők nagyon széles választási lehetőséget biztosítanak
Főleg ásványi anyagokat, nyomelemeket, vitaminokat tartalmaznak. Nagyon népszerűek, sokan vásárolják. Például betegség után, lábadozáskor keresik az immunerősítőket, vitaminokat. Sportolók, testépítők is fogyasztják. A hiúság, a szépség iránti igény is közbeszól. Főleg fiatal lányok szednek haj-, bőrápoló szereket, esetleg étvágycsökkentő hatásúakat, néha talán hatástalanul. A szakember szerint a hazai lakosság általában fegyelmezett gyógyszerfogyasztó. A többség betartja az ajánlásokat. Elolvassák az útmutatásokat. Ica érdekességként említette meg, hogy naponta legalább 8 -10 készítményt maguk állítanak elő laboratóriumukban, például kenőcsöket, kúpokat. Ezekre rövidebb, hosszabb időt kell várni, míg elkészülnek. Szerencsére a jól képzett személyzet ezt is meg tudja oldani.