Mondhatnám, hogy a szemfülesek már biztosan észrevették, de ezzel bizony nem állnék közel az igazsághoz, hiszen a legtöbb földvári napi szinten megjárja a központi útkereszteződést, így már sokunk láthatta, hogy a lámpa hol működik, hol nem.
Már nem mai darab
Immáron 30 éve irányítja a forgalmat a Béke téren található jelzőlámpa, ami az elmúlt időszakban egyre több fennakadást okoz hiányos működésével. Karácsony környékén két hétig volt üzemen kívül, de két hete is sárgán villogott, ahogyan múlt héten is ilyen jellegű viselkedést tanúsított. Ma reggel (január 25-én) már ismét működött, kérdés azonban, hogy meddig lesz ez így?
Mi volt a probléma oka?
A fennálló gondról a műszaki iroda vezetőjét, Lajkó Andort kérdeztük. Ő úgy tájékoztatott minket, hogy akkor következik be a sárga villogóra váltás, amikor valamelyik piros lámpa égő tönkremegy. Ez ugyebár az elmúlt időszakban többször is előfordult, aminek az oka a forgalomjelző irányítólámpa korához is köthető.
A megoldás
Biztosan több olvasóban is felmerült a kérdés, hogy vajon mi lehet erre a megoldás, hiszen egy forgalmas útszakaszon sosem jó, ha nem működnek a lámpák. A műszaki iroda vezetője a már sokat emlegetett körforgalmat említette ennek a kiküszöbölésére, amiről már régóta folynak egyeztetések is. Erről a tavalyi évben elkészített Integrált Településfejlesztési Stratégia is értekezik már.
A Béke tér rekonstrukciója magába foglalná a körforgó kialakítását, új parkolóhelyek létrehozását, valamint egy kerékpársáv kiépítését is annak érdekében, hogy a belváros biciklivel is könnyedén megközelíthető legyen. A dokumentáció szerint azonban a projekt javasolt ütemezését 2021 és 2027 közé tették, így erről még nincs bővebb információnk.
Mit gondoltok, kell körforgalom a központba?
Tisztelt Cím!
Sajnos,ha a lámpa nem működik az emberek elfelejtik a további tábla illetve az egyéb közlekedési szabályokat amit a közlekedésben alkalmazni kell.
Számomra nem létfontosságú a lámpa,de a közlekedési balesetek elkerülése végett szükségszerűnek látom a meglétét.
Egy észrevétel a működés kapcsán:
-a Hivatal felől a jobbra kanyarodókat nem szabadna összeengedni a gyalogos átkeléssel a Béke tér felől érkező zebrával
-A solt felől érkezőket pedig az Áruház felől érkező balra kanyaródókkal(van 2-3mp közötte,de csúcs időben lehetetlen kanyarodás az Áruház irányából).
Kedves Dóra!
Köszönjük szépen, hogy megosztottad velünk az észrevételeidet! Nagyon sok jó hozzászólás érkezett a különböző platformokon, ami alapján foglalkozni fogunk még a témával! 🙂
Üdvözlettel,
a Part Online
Sziasztok, szerinten nagyon szuper ötlet lenne a körforgó, hiszen akik a Duna híd felől a Sóház utcán jönnek végig ott sokat kell várni, nagyon hamar vált a lámpa, viszont a bringa sávot érdemes lenne akkor normálissan meg csinálni, a több parkoló sem ártana a város központban.
Szia Peti,
Neked is köszönjük, hogy megosztottad velünk a gondolataidat! 🙂
Sziasztok! Szerintem újítsák fel a lámpát. A körforgó hatalmas helyet foglalna el, azonkívül veszélyesebb mint a lámpa, a sok gyalogos, biciklis, autó és busz miatt.
Szerintem az autòsok szempontjábòl kényelmesebb a körforgò, de a gyalogosforgalom számára sokkal biztonságosabb a lámpa. Mivel a közelben található a buszmegálló és jópár üzlet, szolgáltatás, a gyalogosok igen sokat járnak errefelé. Véleményem szerint veszélyes lenne a körforgò.
Bár a terveket nem láttam, szerintem ott nem fér el egy akkora körforgó, ami a nyári átmenő forgalmat elbírná. Egy szűk valaminek meg semmi értelme. A piactérnél levő is kicsi. Illetve ha nem lesz lámpa, ami megfogja a hídról lejövő forgalmat akkor a benzinkutaknál fog feltorlódni a kocsisor, ki tudja meddig. Általánosságban abszolút körforgó párti vagyok de a központban szerintem jobb megoldás lenne egy jól működő lámpa.
A körforgalom gyorsabb és biztostagosabb minden tekintetben.
Nyilvánvalóan a lámpa cseréje töredéke sem lenne a 2MRD-os költségvetésű rekonstrukciónak. Van elkerülő út, egy jól működő közlekedési lámpa gyors és biztonségos megoldás lenne a belvárosi forgalom irányítására. Megmaradna a tér kisvárosi hangulata is.
Körforgó kell, nem kell karbantartani, mint a lámpákat. Ki kell rakni a 20-30-as táblát elé minden irányból, lesz egy kb. 2-3 méter átmérőjű virágoskert a közepén.
Szentesre telepítettek egy típust, mivel ott sok volt a baleset, azóta biztonságos. Nem teljesen kör alakú a szentesi belvárosban levő, ezért lassítja a forgalmat. Dunaföldvár határain, mint pl. Székesfehérváron is, ki kell táblázni az elkerülő utat, arra lehet közlekedni, így a városba érkező forgalmat csökkenti, bár lehet hogy a turisztikát is, viszont ha utóbbit meg akarjuk tartani, akkor nem csak a lámpánál a sor elején álló látja a cukrászdát és a többi hirdető táblát, hanem mindenki aki lassan áthalad a körforgalmon. A gyalogosok részére pedig már lehet korszerű süllyesztett világítással ellátott zebrákat tenni.
Egy körforgónak akkor van
közlekedés-biztonságilag értelme, ha előtte muszáj lassítani, nem lehet csak úgy belehajtva átmenni rajta, hanem az ívében muszáj kanyarodni.
Láttam már pl Sopronban szűk helyre épített belvárosi körforgót, ahol szinte lassítás nélkül lehet áthajtani. Szóval egy valamit érő körforgónak elég nagy hely kell, jóval nagyobb, mint most a kereszteződésnek. Én nem szívesen látnék a központban egy ilyen terpeszkedő, a városközpontból jó részt elfoglaló “alkotást”. Azt gondolom, sokat rontana a központ hangulatán. A lámparendszer cseréje, esetlegesen a forgalomhoz igazodó átprogramozása, illetve intelligens, forgalmat érzékelő működése jobb megoldás lenne.
Még valami. A korábbi forgalmi rend – amikor a hídra vezető útnak volt elsőbbsége – valahogyan sokkal természetesebb volt. Valószínűleg ezért lehet, hogy gyakran látom, a híd vagy az áruház felől jövők amikor nem működik a lámpa, belehajtanak az elsőbbség megadása nélkül. A lámpáktól eltekintve is sokkal egyértelműbbé kell tenni az elsőbbség kérdését. Van erre szakember.
Szerintem a lámpákat kellene felújítani. Rengeteg gyerek közlekedik napi szinten ezen a szakaszon minimális kresz ismerettel vagy anélkül, s ez sajnos igaz a felnőttekre is. Nemegyszer kerékpárral, rollerrel, korcsolyával, gördeszkával közlekednek, s csak a lámpa piros fénye miatt állnak meg, szállnak le a közlekedési eszközről. A gyalogosoknak valamint a jobbra kanyarodó autósoknak ne legyen egyszerre szabad jelzés!
Szerintem a körforgalom kialakítása lenne a legcélszerűbb